• Elise Ervum

• Instagram
  • Det finaste eg veit

Hei dere!

I det siste har jeg blitt utrolig hektet på å sykle, spesielt i det vakre landskap som vi har. Jeg høres kanskje rar ut, men så fin natur og sykkeløyper kan man se lang etter i Chicago. Det går for det meste i skyskrapere, shoppinggater og kollektivtrafikk så langt øye kan se. Forrige mandag gikk sykkelturen ut til Skjeberg, for lenger kom jeg ikke. Jeg syklet over 1 mil i konstant motvind, så beina mine hadde ikke mer å gi. Jeg som pleier å sykle 4 mil uten problemer, var plutselig sliten etter 2, haha. Landevei er tungt, så jeg tror jeg skal holde meg til terreng nå fremover.

Jeg klarer ikke å vente

Dagene mine er så travle for tiden, at jeg helt glemmer å oppdatere bloggen. I går stresset jeg med å bestille flybilletter til Bodø, fordi Margrethe har invitert til besøk. I tillegg kommer Nora, Ingrid, Elisabeth og Eirin, så nå klarer jeg nesten ikke å vente med å reise. Jeg har ikke sett jentene siden juni i fjor, så det er på høy tid at vi treffes igjen. Dessuten har jeg aldri vært i Bodø før, så jeg gleder meg masse! Jeg reiser på torsdag nesten rett etter jobben, hihihihi :-)

Noen bilder fra russetiden med disse fantastiske jentene!

Feiring av sølvbryllup

Hei dere!

På tirsdag feiret tante og onkel sølvbryllup med hele Ervum-familien, noe som var utrolig koselig. Jeg hadde ikke sett to av mine kusiner siden jul, og det er evigheter siden. Vi fikk masse god mat, kaker og is. Jeg bare elsker familien min og det å kunne samles når mange av oss søskenbarna bor borte, er det så herlig!

Marie og Amanda.

Miriam, meg og Anette.

Mine herlige besteforeldre og Inger-Lise.

Dinnertime in the city

Hei søte!

Denne lørdagen har jeg brukt til å besøke litt familie, hjelpe mamma med noen greier og hatt reke-aften med mamma og pappa. På listen over mine livretter, så kommer reker på en god andreplass, selvfølgelig etter taco.

Rett etter jobben dro jeg videre til Pizzanini for å møte Unni og spise en god middag. Jeg ble sykt skuffet over menyen og satt vel å furtet i drøye 10 min før jeg fikk bestemt meg. Haha, det er så typisk meg, jeg klager egentlig over det meste. Jeg og Unni hadde egentlig tenkt å dra på VG-lista i Oslo, men så fort vi så værmeldingen, endret vi mening. Det var ikke så dumt, for da vi satt inne i en god sofa og så på showet, åpent himmelen seg og regnet øset ned fra alle kanter. Selvfølgelig hadde det vært sykt gøy å være der, for line-up'en var den beste de noensinne har hatt.

Et lite farvel i Fredrikstad

Hei dere!

På torsdag kveld rett etter jobben, tok Ingvild og jeg oss en tur til Fredrikstad for å spise på "Paa Brygga". Vi gikk langs hele bryggen og det var utrolig mange folk ute den herlige torsdagsettermiddagen. Solen steket og alle var i så godt humør. Ingvild reiser til Misund for å jobbe i 5 uker, som betyr at jeg ikke får sett henne på en god stund. I tillegg reiser hun til Peru når jeg reiser tilbake til USA. Jeg kommer til å savne henne masse, men avstand har aldri satt en stopper for vennskapet vårt og det gjør at skravelen går i ett hver gang vi møtes. Også er hun jo bare verdens nydeligeste jente :-)

The reality is hard

Når til og med mamma nevner at det er lenge siden jeg har oppdatert bloggen, ja da begynner det å bli en stund siden. For å være helt ærlig har jeg egentlig ikke hatt verken energi eller tid til å skrive noen innlegg. Forrige torsdag begynte jeg å jobbe og i helgen feiret jeg bursdagen min med både familie og venner. Nå er det jobb som står i full fokus, og det merkes veldig på kroppen. Det å jobbe fullt kontra studere er to helt forskjellige ting. Heldigvis har jeg masse fint å se frem til, blant annet så har Karoline, Adam og jeg begynt å planlegge New York-tur i september. Wiiii :-)

Liseberg, Gøteborg

Hei dere!

Jeg har helt glemt å fortelle dere om helgens tur til Gøteborg og Liseberg. Jeg tok med speilrefleksen, men jeg var alt for opptatt med å ta karuseller og kose meg, at jeg helt glemte å ta bilder. Vi kom til Liseberg i 12-tiden og da var det bare å legge fra seg tingene på Norges Hus og løpe bort til parken for å sjekke inn.

Før vi gikk bort i parken fikk vi "voksne" et par instrukser av lederen på Norges Hus, og hun fortalte stolt om det norske skiltet på døra til bøttekottet. Plutselig fikk jeg skikkelig lyst til å imponere med mine språk kunnskaper og sa at det heter jo tvättstugan på svensk. Alle stirret selvfølgelig rart på meg og begynte å le, og de fikk bekreftet at jeg har blitt litt påvirket av de blå og gule i statene.

Vi fikk tatt Lisebergbanen, Balder, Kanonen og Uppsvinget en hel del ganger og vi spiste burgere på Burger King, som jeg ikke har gjort siden USA. Da klokken ble elleve på kvelden var det på tide å tusle hjem igjen med ganske så slitne legger. Turen var kjempekoselig og jeg fikk vært med flere av mine gode venner som jeg ikke har sett på evigheter. Takk for en flott tur!

Hvis dere lurer på hvem de to karene miderst på bildet er, så er det min kjære onkel og gode nabo. De var med og kjørte bussen til Liseberg og selvfølgelig vinne noen flere Simpsons bamser. Onkel har en stor samling i kjellerstuen sin, så nå måtte han vinne de to nye som hadde kommet.

Matpause på Burger King!

Sweden, Sweden, Sweden ...

Tjena!

Jeg klarte ikke å holde meg i Norge mer enn en dag, jeg tipper Sverige skriker etter meg, for i går tok mamma og jeg turen til Strømstad. Det må seriøst være min favorittby på sommeren. Egentlig bare fordi det er veldig koselig der, det er nærme vannet, man kan bare hoppe på første båt til Kosterøyene og at de bestandig har full sol når jeg befinner meg der.

Mamma og jeg kjøpte hver vår rekmacka som de sier på svensk og nøt utsikten utover båthavna. Jeg fikk også en ny skolesekk, fordi den andre rett og slett er ødelagt. Det høres nesten ut som jeg begynner i 1. Klasse på barneskolen, men hallo, jeg er jo student og trenger noe å ha alle bøkene mine i. Haha.

I morgen er det tilbake til en mer normal hverdag og jeg begynner å jobbe. Jeg må ærlig innrømme at jeg gleder meg litt! :-)

Død etter dagens trening

Hei dere!

Beklager for dårlig oppdatering i helga, men jeg valgte å la macbook'en ligge hjemme for en gangsskyld. I dag var jeg først en tur på stranda med Unni og steket i hele 5 timer. Rett etter middagen ble jeg veldig rastløs og tenkte jeg kunne sykle Glommastien. Jeg syklet den samme turen på torsdag, men i dag satte jeg ny rekord, samtidig som jeg klarte alle de tunge bakkene. Denne gangen ble turen litt lengre, så da ble det tilsammen 4,1 mil (25 miles). Været var helt fantastisk, så jeg måtte stoppe opp i Gamlebyen for å ta noen bilder :-)

Nå skal jeg komme meg i seng, for jeg er utrolig sliten og trøtt. God natt!

Besøk, nye blomster og softis

Hallo søte!

Nå har vi nettopp spist middag, og det ble speltlompe pizza til hele gjengen. Det falt i god smak, selv om pappa klaget på at lompene var alt for tynne. Haha. Mamma og jeg har vært på besøk hos morfar, kjøpt inn masse nye blomster og nå skal vi ta årets første softis på Høysand, eller nærmere bestemt "Homo-baren".

I tillegg har vi ordnet svenske penger til Gøteborg-turen jeg og lillebror skal på i morgen. Jeg gruer meg helt vilt til å måtte stå opp kl 07, jeg har jo ikke gjort det siden 17. Mai. Ønsker alle sammen en god helg :-)

Oppskrift - Speltlompe pizza

Hallo!

Dette er jo ikke så veldig avansert å lage. Til og med jeg som er håpløs på kjøkkenet, klarer å smelle sammen denne sunne pizzaen. Det er faktisk første gang jeg lager speltlompe pizza, så pappa og Jon var prøvekaniner. Jeg har også hørt mye positivt om det på forskjellige blogger, så da kunne jeg ikke motstå fristelsen. Det eneste problemet nå blir å finne speltlomper i USA, ønsk meg lykke til :-)

Jeg brukte pizzasaus, stekte opp kyllingkjøttdeig, tok på litt ost og ketchup på toppen. Jeg stekte de i 10 minutter på miderste rille på 225 grader. Det smakte som vanlig pizza og er veldig mettende.

Shopping og nye krim-bøker

Hallo søte!

Da har mamma og jeg kommet hjem fra dagens shoppingrunde, det ble som vanlig masse intereriør stæsj. Jeg klarte å kjøpe feil Jo Nesbø bok i går, så da måtte jeg innom Norli for å kjøpe riktig bok. Så nå har jeg 3 nye bøker liggende klare til å bli lest i sommer. Jeg har også kjøpt inn masse deilig jordbær og blåbær, samt speltlomper som jeg skal lage pizza av i kveld.

Ønsker dere en fin kveld :-)

Hva har dere gjort i dag?

Sykkeltur - Glommastien

Hei dere!

I går ble det en ganske travel dag, men det er sånn jeg liker det. Unni og Elise kommer over til frokost ute i solen, og etterpå så vi på gamle filmer på youtube og mimret fra ungdomsskoleårene. Jeg må virkelig si at det var en fantastisk tid, haha. Senere kom Ingvild en tur over, fordi vi måtte fikse noe i byen.

Rett etter en deilig fiskemiddag, ble jeg fryktelig rastløs og bestemte meg for å sykle en tur. Planen var først å sykle til Høysand og tilbake, men pappa foreslo heller Glommastien. Jeg har ikke syklet den løypen på godt over 2 år, men retningssansen skulle vist vise seg å være i orden. Så da ble det 3,8 mil på 2 timer, noe jeg er litt stolt av. Jeg får prøve å sette ny rekord neste gang, og det blir ikke så veldig lenge til. Jeg avsluttet kvelden med en god porsjon med jordbær, bringebær, druer og mager kesam toppet med kanel. Nam :-)

St. Croix festivalen

Hallo!

Akkurat som de siste dagene har jeg bare latet meg på solsengen på terrassen, lest nye kapitler av yndlingsforfatteren min og nøtet hvert eneste sekund med sol. Jeg føler nesten jeg kommer i et lykkemodus når det er så fint vær ute. Nok om vær, i alle fall for en stund. Klokken halv seks hentet Ingvild meg og vi dro en tur til nabobyen, Fredrikstad, for å spise en god middag på Pizza Nini. Pizza med biff, pommes fries, bearnaise saus og krydder. På veien hjem kjøpte vi med oss jordbær, blåbær og mager vanilje kesam. Nam nam!

Jeg glemte å ta noen bilder, så derfor legger jeg ved noen bilder av festivalen som lillebror spilte på lørdag. Han spilte med et band, men jeg tok forsåvidt nesten bare bilder av han. Jeg ble veldig fornøyd med bildekvaliteten, og jeg har redigert dem i Lightroom 4. Hva syns dere?

Sykkeltur i god-været

Hallo søte lesere!

I dag har jeg brukt store deler av dagen til å sole meg ute i god-været med Jo Nesbøs Harry Hole. Etter middagen ble jeg plutselig rastløs og måtte bare komme meg ut en tur. Jeg har planer om å sykle til jobben, som jeg begynner med neste uke, og dermed skulle jeg teste ut hvor lang tid jeg ville bruke. På veien hjem tok jeg turen innom Sarpsborgs stolthet, "Sarpefossen". Det er som sagt høy vannstand i fossen, så litt vann i ansiktet fikk jeg ute på platået.

Beautiful hometown

Hallo!

Håper dere har hatt en kjempefin helg, det har i alle fall jeg. Nå har jeg tenkt å komme meg ut i solen for å lese videre på Harry Hole, nå klarer jeg ikke å løserive meg fra boken. Jeg legger ved noen bilder fra Bussevika, hvor tante og onkel bor. En gang i livet skal jeg også bo nære vannet :-)

Gratulerer, pappa!

Hei dere!

Nå har jeg gått rundt og gjespet i over tre timer og jeg aner virkelig ikke hvorfor. Jeg som sov så lenge i dag, så dermed skal jeg ta kvelden nå. Jeg kribler etter å lese videre om Harry Hole, så dette innlegget blir kort.

Pappa hadde bursdag i dag og dette feiret vi med familieselskap og masse kaker. Gaven fra meg og mamma fikk han allerede da jeg kom hjem fra USA, en svart iPad mini. Jeg har ikke sett pappa bruke pc'en etter at han fikk den, så bra gave var det i alle fall. Håper du hadde en koselig dag med familien! Du betyr alt for meg og er seriøst verdens beste pappa. Glad i deg!

Salg på finn.no

Hei dere!

Det ble knapp tid til å blogge i går kveld, da jeg omsider kom hjem fra festivalen, måtte jeg få med meg shownummeret til Beyonce på "The Sound of Change Concert". Da kjente jeg at angret veldig på at jeg ikke var på konserten i Oslo for noen dager tilbake. Men det kommer flere muligheter og en gang skal jeg oppleve henne live.

Jeg tok som sagt en del bilder for onkel og tante, i og med at de skulle selge litt diverse utstyr, blant annet en båt. Det har allerede ført til at et par med bildekk er solgt, litt stolt.

Tidlig våken

Hei dere!

Føler nesten at jeg er tidlig oppe, men det er ikke så veldig rart når de måkene utenfor vindet bråkte så sinnsykt. Om en halvtime blir jeg hentet av bestefar, og jeg skal ut til Bussevika for å hjelpe tante og onkel med å selge båten og litt diverse. Så da kan jeg love dere masse bilder senere i kveld!

Ellers så skal lillebror spille på St. Croix festivalen i Fredrikstad i kveld, så jeg skal også ta turen dit med verdens beste Unni. Ønsker dere en fin lørdag og håper alle har like fint vær som jeg har. Sooool :-)